Ασπίδα προστασίας της Ελλάδας σε μια κρίσιμη περίοδο στα Ελληνοτουρκικά και τους περιφερειακούς ανταγωνισμούς που εγκυμονούν κινδύνους, υψώνει η υπογραφή της συμφωνίας Μητσοτάκη, Αναστασιάδη, Netanyahu για την κατασκευή του αγωγού EastMed, όπως αποτυπώθηκε και στις δηλωτικές προθέσεων στρατηγικής σύμπλευσης ανακοινώσεις των τριών ηγετών στο Ζάππειο Μέγαρο.

Η δυναμική της συμφωνίας που καθιστά την Ελλάδα αναβαθμισμένο ενεργειακό παίκτη στην περιοχή, κυοφορώντας όχι μόνον γεωπολιτικά αλλά και οικονομικά κέρδη εξόχως σημαντικά για τη χώρα, καταγράφεται και στην οργή με την οποία υποδέχθηκε η Άγκυρα την είδηση της κατασκευής του αγωγού που θα συνδέσει τα κοιτάσματα φυσικού αερίου της Ανατολικής Μεσογείου με την ευρωπαϊκή αγορά μέσω της Κύπρου και της Ελλάδας.

Τα μηνύματα, άλλωστε, από τη σύναψη της συμφωνίας των τριών για τον EastMed είναι κοινά και πολυεπίπεδα, με το βλέμμα στραμμένο, μεταξύ άλλων, και στην Άγκυρα. Μητσοτάκης, Netanyahu και Αναστασιάδης (εν αναμονή και της προσάρτησης στη συμφωνία και της Ιταλίας), διαμήνυσαν ότι η συνεργασία τους όχι μόνον δεν αποκλείει και δεν διαταράσσει έτερες περιφερειακές συνεργασίες αλλά, αντιθέτως, τις ενδυναμώνει, για όσους επιθυμούν να τις σφυρηλατήσουν, με σεβασμό σε κανόνες καλής γειτονίας και διεθνούς δικαίου.

Κοινώς, οι ηγέτες από το Ζάππειο έστειλαν μήνυμα ειρηνευτικό για την κατασκευή του αγωγού που δεν στοχεύει σε αποκλεισμούς περιφερειακών δυνάμεων ή όξυνση τεταμένων πνευμάτων. Υπό τον κοινό ασφαλώς όρο ότι καταπάτηση διεθνών κανόνων και αντικατάστασή τους από το δίκαιο του ισχυρού και δημιουργίας τετελεσμένων καταπώς ορέγεται ο Erdogan, δεν πρόκειται να γίνει ανεκτή.

Σημαντικά οικονομικά οφέλη για τη χώρα μας συνοδεύουν τον αγωγό που θα συνδέσει τα κοιτάσματα φυσικού αερίου της Ανατολικής Μεσογείου με την ευρωπαϊκή αγορά μέσω της Κύπρου και της Ελλάδας.

Σε αμιγώς οικονομικό πεδίο, η Ελλάδα θα επωφεληθεί από την παραγωγή, μεταφορά και διανομή φυσικού αερίου ενώ κέρδη θα καταγραφούν και στο μέτωπο της περιβαλλοντικής πολιτικής, καθώς ο EastMed θα διευκολύνει τη μετάβαση σε μία οικονομία χαμηλών εκπομπών ρύπων με μεταβατικό καύσιμο το φυσικό αέριο.

Ο αγωγός προβλέπεται να είναι μια συμπληρωματική λύση μεταφοράς των αποθεμάτων φυσικού αερίου προς την Ευρώπη, εφόσον επιβεβαιωθούν στην πράξη οι εκτιμήσεις για ανακτήσιμα αποθέματα φυσικού αερίου ύψους 10 τρις κυβικών μέτρων στην ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου. Αυτό σημαίνει πρακτικά ότι η Ανατολική Μεσόγειος θα αναδειχθεί σε μία από τις κύριες πηγές ενεργειακής τροφοδοσίας της Ευρώπης, καλύπτοντας στο μέλλον έως και το 10% των ετήσιων αναγκών της σε φυσικό αέριο.

Ο αγωγός προορίζεται να αξιοποιήσει μέρος των μεγάλων ανακαλύψεων φυσικού αερίου σε Ισραήλ, Κύπρο, Αίγυπτο, προκειμένου να τροφοδοτήσει με ενέργεια την ευρωπαϊκή αγορά, δημιουργώντας έναν καινούριο ενεργειακό διάδρομο, τον περίφημο East Mediterranean Energy Corridor, που θα συμπληρώσει τις δύο υφιστάμενες διαδρομές, τη βόρεια και τη νότια.

Η κοινοπραξία που προωθεί το έργο του EastMed είναι η IGI Poseidon, η κοινή εταιρεία της ΔΕΠΑ (50%) με την Edison (50%). Ο αγωγός έχει ήδη ενταχθεί στη λίστα των έργων κοινού ενδιαφέροντος (PCI) της ΕΕ, για τα οποία παρέχονται κοινοτικές χρηματοδοτήσεις.

Ο EastMed με προβλεπόμενο μήκος 1.900 χιλιομέτρων θα ξεκινά από τα κοιτάσματα στη Μεσόγειο και θα κατευθύνεται αρχικά προς την Κύπρο, στη συνέχεια προς την Κρήτη και την Πελοπόννησο και από εκεί προς την Ιταλία ή τα Βαλκάνια, με αρχική χωρητικότητα 10 δις κυβικά μέτρα. Η βασική παράμετρος που θα καθορίσει τη χωρητικότητα συνδέεται με την πιθανή ανακάλυψη κοιτασμάτων στη θαλάσσια περιοχή νότια της Κρήτης τα οποία θα διοχετευθούν μέσω του ίδιου αγωγού προς την Ευρώπη. Το ύψος της επένδυσης εκτιμάται από 5,22 έως 5,94 δις ευρώ ανάλογα με τη μεταφορική ικανότητα που θα επιλεγεί.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.