Richard BransonCapital.gr_

Ερώτηση: Η Virgin δραστηριοποιείται σε πολλούς και διαφορετικούς τομείς – από περιοδικά, δίσκους και αερομεταφορές, έως αναψυκτικά και διαστημικές πτήσεις κ.ο.κ. Χρειάζεται κάποιος να διαθέτει μια προκαταβολική γνώση του τομέα που θα θελήσει να ξεκινήσει μια επιχείρηση; Πώς ξεκινήσατε τη μια επιχείρηση μετά τη άλλη γνωρίζοντας διαδοχικές επιτυχίες; 
– Hernan Gaytan

Απάντηση: Οι επιτυχημένοι επιχειρηματίες τείνουν να είναι ιδιαίτερα περίεργοι σχεδόν για τα πάντα, και συχνά είναι καλοί στο να μαθαίνουν ενεργώντας. Η ευρύτητα της σκέψης τους και η στάση τους ότι μπορούν να κάνουν πράγματα, συμπεριλαμβάνονται στα καλύτερα προσόντα τους. Hernan, εάν όλα αυτά σε περιγράφουν και σκοπεύεις να ξεκινήσεις μια επιχείρηση, τότε είσαι έτοιμος! 

Όμως θα σε παρακαλούσα να μην κολλήσεις στο ερώτημα που θέτεις, αν δηλαδή χρειάζεται να έχεις εμπειρία ενός τομέα πριν ξεκινήσεις μια δουλειά σε αυτόν. Αντ’ αυτού, σκέψου τις αλλαγές που θα ήθελες να δεις σε αυτόν τον τομέα από τη σκοπιά του πελάτη – ακόμα κι αν έχεις παρατηρήσει ελάχιστες λεπτομέρειες που θα ήθελαν βελτίωση. Το αμάλγαμα αυτών των αλλαγών θα μπορούσε να μετεξελιχθεί σε μια νέα, μεγάλη ιδέα, που θα μπορούσε να οδηγήσει στη δημιουργία ενός πραγματικά καινοτόμου προϊόντος ή καινοτόμου υπηρεσίας. 

Αυτό ήταν πολύ ουσιαστικό, όταν εμείς στη Virgin ξεκινήσαμε τις πρώτες επιτυχημένες επιχειρηματικές μας δραστηριότητες. Όπως πολλές άλλες εταιρείες, προσπαθήσαμε με σύνεση να συνδέσουμε τις επιχειρήσεις μας. Ξεκινήσαμε από τη διαχείριση ενός μικρού καταστήματος δίσκων, συνεχίσαμε με μια δισκογραφική εταιρεία, με τη δημιουργία στούντιο ηχογραφήσεων και στο τέλος προσθέσαμε στο χαρτοφυλάκιό μας τα μεγάλα μουσικά πολυκαταστήματα. 

Παρότι ήμασταν οπαδοί της μουσικής, ξέραμε ελάχιστα ως τίποτα για αυτές τις επιχειρήσεις, όμως, όπως μάθαμε στην πορεία, αυτό δεν ήταν απαραίτητα μειονέκτημα. Ήμασταν νέοι και ξεροκέφαλοι, και ως τέτοιοι θέλαμε να κάνουμε τα πράγματα με τον δικό μας τρόπο – και παραδόξως αυτό είχε ως αποτέλεσμα οι δουλειές μας να ευημερήσουν. Όπως φάνηκε στην πορεία, οι πελάτες μας καλωσόρισαν τις αλλαγές που κάναμε, όπως το ότι καλούσαμε τους μουσικόφιλους να περνάνε ώρες στα δισκάδικά μας, να αράζουν σε αυτά και να μιλάνε με τις ώρες για μουσική, αντί να τους πιέζουμε να αγοράζουν δίσκους και να φεύγουν. 

Το επιχειρηματικό άλμα για εμάς έγινε όταν αποφασίσαμε ότι είχε έρθει η ώρα να δημιουργήσουμε μια νέα αεροπορική εταιρεία με στόχο τις υπερατλαντικές πτήσεις. Αλλά και εκεί χρησιμοποιήσαμε την ίδια προσέγγιση: Προσωπικά, δεν είχα ιδέα για τον τομέα των αεροπορικών ταξιδιών, αλλά, καθώς πηγαινοερχόμουν αεροπορικώς ανάμεσα στις ΗΠΑ και τη Βρετανία για τις υποχρεώσεις της Virgin Records, πείστηκα ότι θα υπήρχε και καλύτερος τρόπος για να γίνει. Οι τιμές ήταν πανάκριβες και το σέρβις χάλια. 

Όταν έδειξα στους συνεργάτες μου στη δισκογραφική εταιρεία το πλάνο μου για μια νέα αεροπορική εταιρεία, αυτοί νόμιζαν ότι είχα τρελαθεί. Το ίδιο πίστεψαν και οι τραπεζίτες μας, οι οποίοι μας το ξέκοψαν. Όσο συνεχίζαμε με την υλοποίηση και πλησιάζαμε στην έναρξη της εταιρείας, οι ειδικοί του τομέα των αερομεταφορών και οι αντίπαλοί μας έλεγαν ότι ήταν η λάθος ιδέα τη λάθος ώρα, προβλέποντας ότι η Virgin Atlantic Airways ήταν καταδικασμένη να αποτύχει. 

Όλοι τους αποδείχθηκαν λάθος. Πετύχαμε όχι γιατί δημιουργήσαμε μια ακόμη αεροπορική εταιρεία, αλλά διότι προσεγγίσαμε το θέμα με δημιουργικότητα, με τον τρόπο που θα το προσέγγιζε ο πελάτης, όπως δηλαδή πράξαμε και στις δουλειές μας στον τομέα της μουσικής. Παράλληλα, προσθέσαμε κάθε είδους έξτρα μικρές παρεχόμενες υπηρεσίες, με σημαντικότερη το γεγονός ότι προσλάβαμε πληρώματα καμπίνας τα οποία ήταν πραγματικά ευγενικά με τους επιβάτες – μια λεπτομέρεια που είχαν παραβλέψει οι ανταγωνιστές μας. Τριάντα χρόνια μετά την έναρξή της, η εταιρεία μας παραμένει το σημείο αναφοράς σε σχέση με την τιμή και τις υπηρεσίες που παρέχουμε. 

Όταν ξεκινήσαμε άλλες επιχειρήσεις, όπως τη Virgin Mobile στη Βρετανία, αυτή η προσέγγιση βρισκόταν πλέον στο DNA της εταιρείας μας. Πιστεύαμε ότι μπορούσαμε να βελτιώσουμε την παρεχόμενη υπηρεσία και να δώσουμε προστιθέμενη αξία στους πελάτες κινητής τηλεφωνίας στη Βρετανία – και το πράξαμε. Μια από τις αλλαγές που κάναμε, ήταν ότι δώσαμε στους πελάτες μας τη δυνατότητα να αγοράζουν μια κάρτα SIM, χωρίς να χρειάζεται να αποκτήσουν και συσκευή τηλεφώνου. Αυτή ήταν μια μεγάλη διαφοροποίηση από τις άλλες εταιρείες, που απαιτούσαν από τους πελάτες τους να αγοράζουν ακριβές τηλεφωνικές συσκευές. 

Από τη στιγμή που δημιουργήσαμε τη φίρμα Virgin το 1970, ακολούθησε η υλοποίηση σχεδόν 400 επιχειρηματικών εγχειρημάτων. Παρά το γεγονός ότι δεν στέφθηκαν όλα με επιτυχία, μάθαμε πολλά από τις αποτυχίες μας. Κοινός παρονομαστής σε όλες τις επιτυχίες μας ήταν η επιθυμία μας να κάνουμε κάτι καλύτερα: Οι δημιουργικές μας ομάδες αποτελούνται από άτομα παθιασμένα για να συνεργαστούν και να κατατροπώσουν τους ανταγωνιστές μας, υλοποιώντας ιδέες από τα θέλω των πελατών μας. 

Σήμερα, όταν σαλπάρουμε για αχαρτογράφητα επιχειρηματικά νερά, προσπαθούμε να προσλάβουμε CEO και διοικητικά στελέχη που έχουν προϋπηρεσία στον συγκεκριμένο τομέα και γνωρίζουν το πώς θα αποφύγουν τις κακοτοπιές. Τέτοια άτομα σπανίως έχουν βρεθεί στις τάξεις μας, μεταπηδώντας σε εμάς από κάποιον ηγετικό παίκτη του τομέα τους, καθώς οι ιδέες και οι φιλοδοξίες τους δεν ταιριάζουν στη φιλοσοφία μας. Εμείς ψάχνουμε για άτομα που θέλουν να φέρουν δραστικές αλλαγές στον τομέα τους, ενώ από την πλευρά μας τους δίνουμε την ελευθερία να είναι δημιουργικοί, τους δίνουμε την υποστήριξη της εταιρικής μας φίρμας και ύστερα κάνουμε πίσω για να τους δούμε να απογειώνονται. 

Συχνά, πολλά άτομα μου αναφέρουν το πόσο σπουδαίο είναι ότι η Virgin σκέφτεται εκτός της πεπατημένης. Και πραγματικά μένουν έκπληκτοι όταν τους απαντάω ότι επί της ουσίας δεν το κάνουμε. Και αυτό γιατί εξαρχής δεν ακολουθούμε καμία πεπατημένη, για να οδηγήσουμε τη σκέψη μας εκτός αυτής. Αυτή είναι μια εξαιρετική προσέγγιση και ασχέτως που εδρεύει η επιχείρησή σου ή ποιος είναι ο τομέας της, αυτός ο τρόπος σκέψης θα δουλέψει και για την επιχείρησή σου. 

* O Richard Branson είναι ο ιδρυτής της Virgin Group και εταιρειών όπως οι Virgin Atlantic, Virgin America, Virgin Mobile και Virgin Active. Διατηρεί blog στη διεύθυνση www.virgin.com/richard-branson/blog. Ακολουθήστε τον στο Twitter στο twitter.com/richardbranson

© 2019 Richard Branson. Διατίθεται από το “The New York Times Licensing Group”

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.