Κωνσταντίνος Λάσκαρης – Tesla

Μία από τις πιο ενδιαφέρουσες ειδήσεις των τελευταίων ετών είναι η απόφαση της αμερικανικής εταιρείας Tesla που παράγει ηλεκτρικά αυτοκίνητα να ιδρύσει στην Ελλάδα θυγατρική της, η οποία, με μια ομάδα μηχανικών υψηλής εξειδίκευσης, θα δραστηριοποιηθεί στην έρευνα και την ανάπτυξη τεχνολογίας ηλεκτρικών κινητήρων. Η ανακοίνωση, όπως ήταν φυσικό, δημιούργησε αίσθηση τόσο γιατί τα καλά νέα στην Ελλάδα των μνημονίων είναι όπως η βροχή στο διψασμένο χώμα, όσο και για το ότι η συγκεκριμένη εταιρεία είναι δημιούργημα του Ελον Μασκ, του ανθρώπου που μαγνητίζει το κοινό με τα σχέδιά του για το μέλλον στο Διάστημα. Η συγκεκριμένη επένδυση δεν ξεχωρίζει για την οικονομική της εμβέλεια αλλά για τα ποιοτικά της χαρακτηριστικά.

Ο λόγος που φέρνει την Tesla στην Ελλάδα είναι ότι θέλει να επωφεληθεί από την τεχνογνωσία που έχουν αναπτύξει οι Ελληνες στον τομέα των ηλεκτρικών κινητήρων. «Η Ελλάδα έχει ισχυρό ταλέντο στον σχεδιασμό ηλεκτρικών κινητήρων και πολυτεχνικές σχολές που προσφέρουν ειδικά προγράμματα και δεξιότητες για την τεχνολογία ηλεκτρικών κινητήρων», λένε στελέχη της σε εξειδικευμένα περιοδικά του χώρου.

Αλλωστε η καρδιά της Tesla χτυπάει ελληνικά, αφού οι τρεις από τους κορυφαίους σχεδιαστές ηλεκτρικών κινητήρων της είναι Ελληνες, απόφοιτοι όλοι του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου.

Ο επικεφαλής Κωνσταντίνος Λάσκαρης, και οι μηχανικοί Σχεδιασμού Κωνσταντίνος Μπούρχας και Βασίλης Παπανικολάου υπήρξαν μέλη της ομάδας «Προμηθέας» του Πολυτεχνείου, η οποία κατασκευάζει από το μηδέν ηλεκτρικά αυτοκίνητα και συμμετέχει με επιτυχία σε ευρωπαϊκούς διαγωνισμούς.

Η ομάδα δημιουργήθηκε το 2009 και αναπτύχθηκε μέσα στην κρίση (ο Κωνσταντίνος Λάσκαρης υπήρξε επικεφαλής και ιδρυτικό μέλος) και, όπως φαίνεται, αποτέλεσε το έναυσμα για την ανάπτυξη ενός ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος στον εν λόγω τομέα, ο οποίος ναι μεν είναι πολύ συγκεκριμένος, αλλά απολύτως στρατηγικός για το μέλλον της αυτοκίνησης.

Ασφαλώς και οι τρεις Ελληνες επιστήμονες έπαιξαν σημαντικό ρόλο στον προσανατολισμό της αμερικανικής καινοτόμου εταιρείας στη χώρα μας. Το θέμα, όμως, είναι ότι πέραν της βούλησης υπάρχει το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. Στον σχεδιασμό ηλεκτρικών κινητήρων οι Ελληνες είναι πιο ανταγωνιστικοί από τους Γερμανούς, παρότι οι τελευταίοι ηγούνται της αυτοκινητοβιομηχανίας παγκοσμίως.

Αυτό το πλεονέκτημα μάλιστα δημιουργήθηκε από το πουθενά, μέσα στο περιβάλλον της Δημόσιας Ανώτατης Εκπαίδευσης, την οποία ορισμένοι -κάποιοι αφελώς, άλλοι με υστεροβουλία- αδίκως λοιδορούν και απαξιώνουν. Και, βέβαια, ποιος ξέρει με ποιες ηρωικές προσπάθειες κάποιων προσώπων που με ελάχιστα μέσα ξεπέρασαν τις αντιξοότητες και τις δυσκολίες για να χτίσουν αυτή την πραγματικότητα. Είναι ενδεικτικό ότι προ διετίας ο «Προμηθέας» δεν είχε την απαραίτητη χρηματοδότηση και αναζητούσε πόρους μέσω crowdfunding για να συμμετάσχει στον διαγωνισμό.

Το παράδειγμα της ηλεκτροκίνησης δείχνει τον δρόμο για όσους αναζητούν το νέο παραγωγικό μοντέλο της χώρας μας. Το συγκριτικό πλεονέκτημα της Ελλάδας είναι στη γνώση, στην έρευνα, στην καινοτομία, όχι στα χαμηλά μεροκάματα. Οι συνθήκες σίγουρα υπάρχουν και σε άλλους τομείς. Φυτώρια λαμπρών επιστημόνων στην Ελλάδα λειτουργούν πολλά, όπως πολλοί είναι και οι Ελληνες που διαπρέπουν στο εξωτερικό και θέλουν να βοηθήσουν τη χώρα.

 Του Γ. Χ. Παπαγεωργίου από το Πρώτο Θέμα 

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.