Η δημιουργία ενός υπερταμείου, όπου θα μεταφερθούν κρατικά περιουσιακά στοιχεία, για διάστημα 99 ετών αποτέλεσε μία από τις βασικές αιτίες διαφωνίας, ανάμεσα στην Ελληνική πλευρά και τους θεσμούς, οδηγώντας στη διαπραγμάτευση – θρίλερ 17 ωρών του Ιουλίου του 2015.

Έκτοτε πέρασαν περίπου δυόμιση χρόνια, η Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας (ΕΕΣΠ γνωστή και ως υπερταμείο), συστάθηκε, απέκτησε διοικητικό και εποπτικό συμβούλιο και έδρα στην Αθήνα- αντί του Λουξεμβούργου, όπως, αρχικά, ζητούσαν οι πιστωτές.

Ωστόσο, μόνο στα χαρτιά έχει ολοκληρωθεί η μεταφορά σε αυτήν 18 ΔΕΚΟ, ενώ η ίδρυση της θυγατρικής της Ελληνικής Εταιρείας Συμμετοχών και Περιουσίας (ΕΔΗΣ) που θα είχε ως αντικείμενο τη διαχείριση των εταιρειών αυτών έχει, πια, ακυρωθεί.

Σύμφωνα, ακόμη, με όσα προβλέπει το τελευταίο επικαιροποιημένο μνημόνιο, οι κρατικές εταιρείες θα έπρεπε για λογιστικούς λόγους να μεταφερθούν στην ΕΕΣΠ μέχρι τις 31/12/2017. Για την ώρα όμως, αγνοείται εάν η διαδικασία αυτή έχει ολοκληρωθεί, καθώς δεν υπάρχει επίσημη ενημέρωση ούτε σχετική δημοσιευμένη απόφαση.

Οι συμμετοχές πλειοψηφίας ή μειοψηφίας, που θα μεταβιβαστούν, όπως προβλέπει το τρίτο μνημόνιο, στο υπερταμείο αφορούν: ΕΥΔΑΠ (51%), ΕΥΑΘ (51%), Αττικό Μετρό, Κτηριακές Υποδομές, ΟΑΣΑ (ΟΣΥ, ΣΤΑΣΥ), ΟΑΚΑ, ΕΛΒΟ, ΕΛΤΑ, ΔΕΗ (34%), ΔΑΑ (το 25% που ελέγχει το Δημόσιο), Ελληνικές Αλυκές, ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ (το ποσοστό μειοψηφίας του Δημοσίου), την εταιρεία Διαχείρισης της Διώρυγας Κορίνθου, τους οργανισμούς Κεντρικών Αγορών Θεσσαλονίκης και Αθήνας, την Helexpo και το ποσοστό κάτω του 1% των Καταστημάτων Αφορολογήτων Ειδών.

Ως αποτέλεσμα, το προσεχές χρονικό διάστημα είναι ιδιαίτερα κρίσιμο για την μεταφορά των ΔΕΚΟ στο υπερταμείο και την αλλαγή σελίδας γι’ αυτές.

Ο Όμιλος Αστικών Συγκοινωνιών Αθηνών (ΟΑΣΑ), οι θυγατρικές του εταιρείες Οδικές Συγκοινωνίες (ΟΣΥ) και Σταθερές Συγκοινωνίες (ΣΤΑΣΥ), ο Οργανισμός Σιδηροδρομικών Συγκοινωνιών Αθηνών (ΟΣΕ) και τα Ελληνικά Ταχυδρομεία (ΕΛΤΑ) είναι μόνον ορισμένες από τις πιο προβληματικές κρατικές εταιρείες που θα βρεθούν αντιμέτωπες με τεκτονικές αλλαγές.

Οι συγκεκριμένες εταιρείες, που είναι υπερζημιογόνες, θα πρέπει (στο πλαίσιο της μεταφοράς τους στο υπερταμείο): Να αυξάνουν διαρκώς τη μακροπρόθεσμη οικονομική τους αξία, με πρωταρχικό στόχο τη διασφάλιση της οικονομικής τους βιωσιμότητας. Να εφαρμόζουν αρχές χρηστής διαχείρισης των διαθέσιμων πόρων. Να κερδίζουν, με την πάροδο του χρόνου, ποσοστά απόδοσης.

Τα παραπάνω σημαίνουν ότι, για παράδειγμα, εάν ο ΟΑΣΑ βρισκόταν υπό την ομπρέλα του υπερταμείου, το άτυπο “ελευθέρας” στο μετρό, όπου λόγω της μετάβασης στο ηλεκτρονικό εισιτήριο, οι πύλες στην πλειονότητα των σταθμών είναι ανοιχτές εδώ και περίπου τρεις μήνες, θα έπρεπε να περιοριστεί δραστικά.

Μία ακόμη χαρακτηριστική περίπτωση είναι η εταιρεία Διαχείρισης της Διώρυγας Κορίνθου (ΑΕΔΙΚ), η οποία έχει να δημοσιεύσει οικονομική έκθεση από τη χρήση του 2015. Υπό την ομπρέλα του υπερταμείου, η λογοδοσία θα αυξηθεί, καθώς οι ΔΕΚΟ θα δημοσιεύουν οικονομικές καταστάσεις ανά τρίμηνο.

Σύμφωνα με τα προαπαιτούμενα του τελευταίου επικαιροποιημένου μνημονίου, μέχρι τον Απρίλιο του 2018, οι εταιρείες που έχουν μεταφερθεί στο υπερταμείο θα πρέπει να έχουν υποβάλει σε αυτό business plan. Έως τον Μάιο του 2018, το Δ.Σ. της Ελληνικής Εταιρείας Συμμετοχών και Περιουσίας, θα αξιολογήσει -ή εάν χρειαστεί θα αντικαταστήσει – τα εκτελεστικά και μη εκτελεστικά μέλη του Δ.Σ. στα Ελληνικά Ταχυδρομεία και τον ΟΑΣΑ (ΣΤΑΣΥ, ΟΣΥ).

*Capital.gr

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.