Ξεσκονίστε τους καλούς σας τρόπους πριν επιβιβαστείτε στο αεροπλάνο, εξασφαλίζοντας μια ευχάριστη πτήση για εσάς και τους συνεπιβάτες σας.

Εχω κάνει online check-in, έχω φτάσει στην ώρα μου στο αεροδρόμιο, έχω παραδώσει τη βαλίτσα μου, έχω περιδιαβεί στα duty free, έχω επιβιβαστεί και απολαμβάνω την πτήση μου για Στοκχόλμη. Τριάντα λεπτά πριν από την προσγείωση, ένα 10χρονο κοριτσάκι κατευθύνεται προς την τουαλέτα που βρίσκεται ακριβώς από πίσω μου. Πριν προλάβει να φτάσει, ανοίγει το στόμα του και… εκτοξεύει, στον διάδρομο και πάνω στα ρούχα όσων άτυχων είχαμε θέση στον διάδρομο, ό,τι είχε φάει από το πρωί. Οι γονείς του άφαντοι.

Μπορεί να θεωρήσετε το συμβάν κάπως σπάνιο, οι αδιάφοροι γονείς όμως (και όχι προφανώς τα παιδάκια που κάνουν εμετό) δεν σπανίζουν. Είναι, για την ακρίβεια, το δεύτερο πιο ενοχλητικό είδος συνεπιβάτη σε αεροπλάνο, σύμφωνα με την ετήσια δημοσκόπηση που διενεργήθηκε για τέταρτη συνεχόμενη χρονιά για λογαριασμό του διαδικτυακού ταξιδιωτικού πρακτορείου expedia.com, καταγράφοντας τις πιο ενοχλητικές συμπεριφορές στο αεροπλάνο.

Θα περίμενε κανείς ότι στον περιορισμένο χώρο ενός αεροσκάφους και στο σύντομο χρονικό διάστημα για το οποίο είμαστε υποχρεωμένοι να συνυπάρχουμε με άλλους ανθρώπους θα φροντίζαμε να βγάζουμε προς τα έξω τον καλύτερό μας εαυτό. Κι όμως, κρίνοντας από τα αποτελέσματα της εν λόγω έρευνας που έγινε σε 1.005 Αμερικανούς πολίτες άνω των 18, τα πράγματα δεν είναι πάντα ρόδινα στους αιθέρες και ο ευγενικός συνεπιβάτης δεν είναι πάντα δεδομένος. Δεν είναι μάλιστα σπάνιο το φαινόμενο ταξιδιώτες σε πτήση να εμφανίζουν συμπεριφορές παρόμοιες με αυτές των επιθετικών οδηγών στον δρόμο.

Το «air rage», όπως το έχουν ονομάσει, κατ’ αντιστοιχία του «road rage», κυριεύει επιβάτες που, είτε λόγω κρίσης πανικού είτε επειδή ήπιαν μερικά κρασάκια παραπάνω, γίνονται εριστικοί και επιθετικοί τόσο απέναντι στους αεροσυνοδούς όσο και στους διπλανούς τους. Στην Αμερική καταγράφονται ετησίως περίπου 5.000 τέτοια περιστατικά. Και αυτό δεν είναι κάτι που οι πιλότοι παίρνουν αψήφιστα· έχουν το δικαίωμα να κάνουν αναγκαστική προσγείωση αν κρίνουν ότι κάποιος επιβάτης ενδέχεται να θέσει σε κίνδυνο το πλήρωμα, τους άλλους επιβάτες ακόμα και τον ίδιο του τον εαυτό.

Δεν χρειάζεται όμως να πάμε τόσο μακριά. Οι συνταξιδιώτες μας μπορούν να γίνουν ενοχλητικοί χωρίς ποτέ να ασκήσουν βία. Νούμερο ένα ενοχλητικός, σύμφωνα με το 64% των ερωτηθέντων στην έρευνα της Expedia, ο «ποδοσφαιριστής» της πίσω θέσης ή τέλος πάντων αυτός που συνεχώς κλοτσά ή σπρώχνει τη θέση του μπροστινού. Τρίτοι, μετά τους αδιάφορους γονείς (59%), έρχονται οι επιβάτες που «μυρίζουν» (55%) είτε γιατί… λούστηκαν με άρωμα είτε γιατί… ξέχασαν να κάνουν μπάνιο.

Η έρευνα καταγράφει άλλους 11 τύπους ενοχλητικών, μεταξύ των οποίων αυτόν που ακούει τη μουσική του ή μιλάει στη διαπασών (49%), τον τύπο που σε σπρώχνει για να περάσει πρώτος στη σειρά κατά την αποβίβαση (35%), αυτόν που ρίχνει το κάθισμά του προς τα πίσω (35%) –χωρίς ένδειξη ενδιαφέροντος για τον άτυχο συνεπιβάτη που μπορεί να είναι δύο μέτρα και ξαφνικά βλέπει τον ελάχιστο χώρο που του αναλογεί να συρρικνώνεται δραματικά–, αλλά και αυτόν που σπρώχνει τον αγκώνα σου για να βάλει τον δικό του στο μπράτσο του καθίσματός σου (34%). Σίγουρα θα έχετε προσωπική εμπειρία από κάποιον εξ αυτών.

«Στα 10 χρόνια που εργάζομαι ως VIP αεροσυνοδός, έχω αντιμετωπίσει αμέτρητες περιπτώσεις ενοχλητικών επιβατών. Επιβάτες που λερώνουν το αεροπλάνο, το κάθισμα και το τραπεζάκι τους, επιβάτες που σκουντούν τον μπροστινό τους για να βγουν έξω, επιβάτες που μιλούν δυνατά όταν ο διπλανός τους κοιμάται και φυσικά επιβάτες που δεν φροντίζουν για την προσωπική τους υγιεινή. Για μένα, η τελευταία περίπτωση είναι η χειρότερη, μια και είναι κάτι που δυστυχώς δεν μπορεί να αλλάξει εν ώρα πτήσης και η υπόδειξη είναι περιττή. Θεωρώ επίσης πολύ ενοχλητικούς τους επιβάτες που δεν σταματούν να μιλούν – αν και αυτό μπορεί να διορθωθεί με την κατάλληλη σύσταση», λέει η Μαίρη Καλύμνου, luxury travel blogger (www.maryhop.com) και ιδιοκτήτρια του Κέντρου Καριέρας Αεροσυνοδών The Vip Excellence (www.thevipexcellence.com). Σε κάθε περίπτωση, αν σας τύχει κάποιος συνεπιβάτης από την… κόλαση και η υπόδειξη σε αυτόν δεν βοηθήσει, αυτό που πρέπει να κάνετε είναι να απευθυνθείτε στο πλήρωμα.

Σε τι μπορεί να οφείλεται αυτή η έλλειψη ενδιαφέροντος για τον διπλανό; «Το κλειστό περιβάλλον ενός αεροπλάνου σε αυτό το υψόμετρο είναι εκ φύσεως μη φυσιολογικό για το ανθρώπινο σώμα και ξένο για πολύ κόσμο. Δεν είναι λίγες οι φορές λοιπόν που εκδηλώνονται αγενείς και ενοχλητικές συμπεριφορές εξαιτίας της μη ομαλούς προσαρμογής του σώματος στα τόσες χιλιάδες πόδια. Κάποιος μάλιστα που αισθάνεται φόβο δύσκολα θα μπορέσει να προσαρμοστεί. Υπάρχει βέβαια και η περίπτωση της έλλειψης παιδείας. Οι Ελληνες πάντως είναι κατά κανόνα επιβάτες που δεν δημιουργούν προβλήματα. Είναι καθαροί, δεν καταναλώνουν μεγάλες ποσότητες αλκοόλ και νομίζω πως είναι ταξιδιώτες με ευγένεια και σεβασμό. Φυσικά υπάρχουν εξαιρέσεις αλλά, σε γενικές γραμμές, έχουμε σωστή αεροπορική παιδεία».

ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ ΤΟΥ… ΑΕΡΑ

1. Φροντίστε, τόσο εσείς όσο και τα παιδιά σας, να μην ενοχλείτε τους γύρω, κλοτσώντας για παράδειγμα το μπροστινό κάθισμα. Δεν βρίσκεστε στο σαλόνι του σπιτιού σας.
2. Μη μιλάτε δυνατά. Δεν χρειάζεται όλοι να ακούσουν την… ιστορία της ζωής σας.
3. Ο συνεπιβάτης της μεσαίας θέσης ούτε θέα έχει, ούτε χώρο να ακουμπήσει το κεφάλι του, ούτε χώρο για να απλωθεί. Δικαιούται λοιπόν και τα δύο μπράτσα του καθίσματός του.
4. Μπορείτε να ρίξετε το κάθισμά σας, αλλά βεβαιωθείτε ότι δεν θα ενοχλήσετε τον πίσω, για παράδειγμα αν ακόμα τρώει.

5. Μην μονοπωλείτε τον χώρο αποσκευών με πάνω από μία βαλίτσες. Βάλτε τη δεύτερη κάτω από το μπροστινό σας κάθισμα.
6. Μην ακουμπάτε τα πόδια σας στα μπροστινά μπράτσα και –προς Θεού!– μη βγάζετε τις κάλτσες σας.

7. Αν δεν κάθεστε στην άκρη, προμηθευτείτε τα απαραίτητα από την τσάντα σας πριν καθίσετε και μην ενοχλείτε τους διπλανούς σας με το να σηκώνεστε συνεχώς.
8. Αλλάξτε θέση ώστε μια οικογένεια να μπορεί να καθίσει μαζί.
9. Μη σπρώχνετε για να επιβιβαστείτε. Υπάρχει περίπτωση να μείνετε απέξω; Αντίστοιχα, μη σπρώχνετε για να αποβιβαστείτε. Αν έχετε πτήση ανταπόκρισης και ο χρόνος πιέζει, ενημερώστε το πλήρωμα ώστε να είστε πρώτοι μόλις ανοίξει η πόρτα.
10. Πείτε «ευχαριστώ» και «αντίο» στο πλήρωμα που σας αποχαιρετά καθώς βγαίνετε. Λίγη ευγένεια δεν έβλαψε ποτέ κανέναν.

ΕΙΚΟΝΟΓΡΑΦΗΣΗ: ΦΙΛΙΠΠΟΣ ΑΒΡΑΜΙΔΗΣ

Της Μαρίας Κωβαίου από την Καθημερινή.

Leave a Reply