erasmus_creditemka74_shutterstockΤα φοιτητικά χρόνια. Ο απόλυτος συνδυασμός ελευθερίας και δημιουργικότητας, μια περιόδος που οι μαθητές λυκείου ονειρεύονται, ενώ άλλοι νοσταλγούν. Πρώτη φορά ενήλικες, ικανοί και συνεπαρμένοι από την ιδέα να κάνουμε τα δικά μας σχέδια, δίχως ακόμη να κουβαλάμε τις ευθύνες που ακολουθούν αργότερα, όλοι έχουμε να θυμόμαστε από αυτή την εποχή τα πρώτα μας βήματα και στραβοπατήματα στη ζωή.

Σε αυτό το κλίμα απορρόφησης της ζωής και αναζήτησης νέων εμπειριών σε άλλους ορίζοντες, πολλοί είναι οι νέοι, δυστυχώς όχι και τόσο στη χώρα μας, που ταυτίζουν αυτή την αναζήτηση με τα ταξίδια. Μπορεί να είναι σύντομες επισκέψεις σε άλλες χώρες, εκπαιδευτικά προγράμματα ή ένα αυθόρμητο “φύγαμε!” με ένα σακίδιο στον ώμο. Όπως και να ‘χει, για κάποιους η εμπειρία του να ζεις ανάμεσα σε ανθρώπους άλλων πολιτισμών και να μιλάς άλλες γλώσσες είναι ακόμη πιο προσοδοφόρα από τις σπουδές και τα πτυχία.

Φτάνουμε, έτσι, σε μια λέξη αρκετά δημοφιλή, η οποία ωστόσο σε άλλες χώρες της Ευρώπης είναι πλέον συνηθισμένη: Erasmus. Το γνωστό σε όλους μας πρόγραμμα ανταλλαγής φοιτητών, η ονομασία του οποίου υπονοεί το “Σχέδιο Δράσης της Ευρωπαϊκής Κοινότητας για την Κινητικότητα των Φοιτητών” και ουσιαστικά προέρχεται από τον Ολλανδό φιλόσοφο Έρασμο του Ρότερνταμ. Για την ιστορία, ο κύριος Έρασμος, γνωστός ως αντίπαλος του δογματισμού, προτίμησε να αφήσει την περιουσία του στο Πανεπιστήμιο της Βασιλείας στην Ελβετία και να ταξιδέψει σε χώρες τις Ευρώπης, διευρύνοντας έτσι τις γνώσεις του και αποκτώντας νέες. Ταξιδεύοντας.

Ποιά θα μπορούσαν να ήταν, λοιπόν, τα πλεονεκτήματα του να ταξιδεύει ένας νέος, τη στιγμή που θα μπορούσε να μείνει στο σπίτι του και να επενδύσει το χρόνο του στην εκεί σταδιοδρομία του;

Ξεκινώντας με τα πιο αδιαμφισβήτητα οφέλη, αυτά που καταγράφονται σε επίσημα έγγραφα και στα βιογραφικά σημειώματα, ο φοιτητής που θα σπουδάσει έστω και για σύντομο χρονικό διάστημα σε ένα ξένο πανεπιστήμιο, έχει την ευκαιρία να δει διαφορετικές μεθοδολογίες και μελέτες του ίδιου γνωστικού αντικειμένου με το οποίο ασχολείται. Με αυτό τον τρόπο, όχι μόνο διευρύνει το πεδίο γνώσεών του, αλλά έχει προοπτικές να συνεχίσει την ακαδημαϊκή πορεία του πέρα από τα σύνορα της χώρας στην οποία έτυχε να γεννηθεί. Ταυτόχρονα, η νοοτροπία του παίρνει ευρωπαϊκές διαστάσεις, οι πνευματικοί του ορίζοντες ανοίγουν, ενώ σίγουρα  καθιστά τον εαυτό του πιο ανταγωνιστικό υποψήφιο στην αυριανή αγορά εργασίας. Ποιός επιχειρηματίας θα μπορούσε να αρνηθεί την ευρεία αντίληψη και την ευρωπαϊκή, ή ενδεχομένως, διεθνή εμπειρία ενός νέου ως σημαντικότατο προσόν στο επαγγελματικό του προφίλ;

Ωστόσο, εξετάζοντας κανείς το θέμα σε ένα δεύτερο επίπεδο, θα ανακαλύψει ζητήματα πολύ σημαντικότερα από τα ακαδημαϊκής φύσεως οφέλη του φοιτητή-ταξιδιώτη. Ο φοιτητής που επιλέγει να συμμετάσχει στο πρόγραμμα Erasmus υπογράφει, μαζί με την Αίτηση Υποψηφιότητας, το Learning Agreement και ένα σωρό άλλα έντυπα, την παραμονή του σε μια ξένη χώρα. Εκεί θα μιλάει μια άλλη γλώσσα, θα γνωρίσει καινούργιους ανθρώπους, θα κάνει νέους φίλους, θα δει νέα μέρη, θα δοκιμάσει μια άλλη κουζίνα, θα ακούσει άλλη μουσική, θα χρησιμοποιεί καθημερινά άλλα λεωφορεία, θα περπατήσει σε άλλους δρόμους, ο καιρός θα είναι πιο κρύος ή πιο ζεστός από αυτόν που έχει συνηθίσει. Και όλα αυτά θα ξεκινήσει να τα βιώνει μόνος του, μακρυά από τη ζώνη ασφαλείας που έχει χτίσει στη χώρα του. Σε αυτή την κρίσιμη ηλικία για την προσωπική εξέλιξη και την ωρίμανση ενός ανθρώπου, δεν υπάρχει κάτι καλύτερο από το να τα βγάζει πέρα μόνος του. Να είναι δική του ευθύνη η φροντίδα του σπιτιού και να μην υπάρχει τρόπος για τη μητέρα του να τού γεμίσει το ψυγείο ταπεράκια. Θα αναγκαστεί να μαγειρέψει ο ίδιος και με έκπληξη θα διαπιστώσει ότι είναι πολύ καλός στις γευστικές αλχημείες. Θα είναι δική του ευθύνη να πάει στο σούπερ μάρκετ και θα περάσει ώρες στου διαδρόμους με τα τρόφιμα, αποφασίζοντας τί είναι καλύτερο και περισσότερο συμφέρον για το νοικοκυριό του. Θα είναι δική του ευθύνη να θυμηθεί να πληρώσει το νοίκι την πρώτη του μηνός. Να ακούσει το ξυπνητήρι για το μάθημα στις 8. Να πάρει μπουφάν φεύγοντας, γιατί αν κρυώσει, μόνος του θα βάζει θερμόμετρο και θα παίρνει ντεπόν. Να αγοράσει ντεπόν!…

Και όσον αφορά στις ξένες γλώσσες, ειδικοί αναφέρονται στο θέμα με την έκφραση “δύο γλώσσες, δύο μυαλά”. Έρευνες έχουν δείξει ότι όσοι μαθαίνουν και χρησιμοποιούν δύο ή και παραπάνω γλώσσες εμφανίζουν “ενισχυμένες” εγκεφαλικές, γνωσιακές και συμπεριφορικές λειτουργίες. Για αυτούς όχι μόνο είναι πιο εύκολο να εκτελούν πολλά καθήκοντα ταυτοχρόνως, αλλά αναπτύσσουν και την ικανότητά τους να μπαίνουν στη θέση του άλλου. Επιπλέον, μιλώντας κανείς τη γλώσσα της ξένης χώρας στην οποία βρίσκεται, κατορθώνει να βιώσει την κουλτούρα της, κάνοντας έτσι την παραμονή του να ξεπεράσει τα όρια της επίσκεψης. Χώρια του ότι, γνωρίζοντας πια νέους φίλους, είναι ξεκαρδιστικές οι στιγμές όπου ο ένας διδάσκει τη γλώσσα του στον άλλο…

Αξίζει, τέλος, να αναφέρουμε ότι μαζί με τις πόρτες επαγγελματικού χαρακτήρα που ανοίγονται στον φοιτητή-ταξιδιώτη σε αυτή του την εμπειρία, ανοίγονται και… αληθινές πόρτες! Κάνοντας νέους φίλους που μπορεί να προέρχονται από όλον τον κόσμο, ο φοιτητής μας έχει και την αφορμή και τη δυνατότητα να πραγματοποιήσει ταξίδια στο μέλλον και να γνωρίσει και νέους τόπους. Η φιλοξενία πλέον φτάνει σε προσωπικό επίπεδο και το ταξίδι συνεχίζεται επ’αόριστον. Συν τοις άλλοις, είναι ανεκτίμητο να έχεις κανείς φίλους σε κάθε γωνιά του κόσμου!…

Το πρόγραμμα Erasmus, λοιπόν, αν και όχι τόσο δημοφιλές στην Ελλάδα όσο και στην υπόλοιπη Ευρώπη- όπου συχνά αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι των σπουδών του φοιτητή, είναι θησαυρός για τους νέους. Ίσως η κουλτούρα μας ή η οικονομική μας δυσχέρεια ή απλώς η άγνοιά μας για τη συνολική του εικόνα το βάζουν σε δεύτερη μοίρα. Αξίζει, όμως, να τού δώσουμε μια ευκαιρία και να θυσιάσουμε λίγο χρόνο από τις σπουδές κάνοντας τη μεγαλύτερη επένδυση για τον εαυτό μας: να εμπλουτίσουμε την εκπαίδευσή μας κάνοντας ταξίδια…

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.